Formål

Ence jobber for å gjøre bærekraftig forbruk en standard.

Om

Ence er et selskap som jobber for å forenkle bærekraftige valg for forbrukere. Vi mener det bør være det enkleste valget, og jobber mot å gjøre bærekraft til standarden. Vi fokuserer på sosial og miljømessig bærekraft.

Hva vi gjør

Ence er først og fremst en samleplass for kunnskap om, og tilgang til etiske og mer bærekraftige produkter. Vi skal fokusere mye på innhold, forklare våre kunder hvorfor og hvordan vi jobber for å endre de produksjonsmodellene som er standard i bransjen i dag, og hjelpe dem å ta bedre valg som forbrukere.
Dette jobber vi med på to måter. Først, har vi en markedsplass der vi samler mer sosialt og miljømessig bærekraftige alternativer til bransjestandard, for å gjøre det mer effektivt og enkelt å handle denne typen produkter. På den andre siden skal vi formidle kunnskap og motivasjon til våre følgere om alt fra hverdagstips til å leve mer bærekraftig, til informasjon om hvordan produktene vi tilbyr er produsert, for å skape mer respekt for produksjonen av alle mulige ting.

Vår story

Selskapet ble grunnlagt i juni 2020. Det startet med gründer Rachas personlige erfaringer med å prøve å finne etiske og bærekraftige merkevarer å handle fra. En følelse av noe feil, at det var urettferdig at prosessen var så tidkrevende, fikk i gang noen tankeprosesser. Forbrukere som ønsker å ta gode, bevisste valg når de handler, skal ikke trenge å bruke timesvis på bakgrunnssjekking av merker og surfing fra en nettbutikk til en annen for å finne produkter de trenger. Det som trengtes var en markedsplass, bestående av kun de mest bærekraftige merkevarene.
Dette ville spare forbrukeren for tid; ved å samle alle produktene de trenger på ett sted, og gjøre bakgrunnssjekk for dem. Og øke kunnskap; ved å introdusere forbrukere for merkevarer de kanskje ikke har hørt om før, og gi dem informasjon om bærekraft som de uærlige merkene ikke vil gi dem. 

Tidligere omtale

Nominerte kandidater til Oslo Miljøpris 2021

Nominert som Årets grønne selskap

TV2 – 07.05.2021

«Dette bør du se etter på plaggets vaskelapp»

TV2 – 07.05.2021

«Hvor mye skal du få vite om den nye genseren du kjøper?»

Framtida.no – 02.12.2020

«80 norske nettbutikkar der du kan ta julegåvehandelen i år»