Produksjon på bestilling regnes gjerne som en mer bærekraftig løsning enn masseproduksjon av produkter.
Eksempelvis brukes det av bedrifter som produserer klær med print. Det gjøres gjerne slik at først når du som kunde har bestilt et plagg med print, tas plagget ut for å printes og sendes ut til deg. Da ligger det ikke klare printede produkter på lager, men ubrukte plagg som ligger klare til å produseres etter den enkelte kundens behov.
Andre bedrifter produserer selve plaggene på bestilling fra kunde, som vil si at plagget først blir til når kunden har lagt en bestilling. Da kjøper bedriften kun inn ulike typer stoffer, og slipper å ha masse plagg av ulike størrelser på lager.
Problemet
Produksjon på bestilling er et forsøk på en løsning på et omfattende problem. Gjerne et problem vi som forbrukere verken må forholde oss mye til, eller ser så mye av. Nemlig svinn av klær.
Hvorfor kastes det så mye klær da? De største selskapene produserer gjerne i ekstremt store mengder, og baserer seg på å selge mest mulig av det de lager. Dette henger sammen med at målet gjerne er å tjene så mye som mulig, noe man får til ved å selge så mye som mulig. Når ikke alt blir solgt, er det ofte billigere for selskapene å kaste plagget fremfor å fikse det eller bruke det på nytt. Dessverre skjer ikke dette kun når produkter ikke blir solgt, men det har blitt avdekket flere praksiser fra store selskaper som gjør dette med returnerte varer fra sine kunder.
Det koker som oftest ned til at det billigste alternativet for selskapene er å kaste fremfor å bruke på nytt.
Fordeler
Ved produksjon på bestilling har selskapene en annen tilnærming til salg, ved at de ønsker å selge kundene det de ønsker, og ikke selge dem hva enn de har forhåndsprodusert for å få det unna. Når noe er «spesiallaget» til deg, blir du også gjerne mer glad i det, noe som gjør at du kanskje tar bedre vare på det, lengre enn med andre produkter. Det legger til rette for at vi som forbrukere kan få ting vi virkelig verdsetter.
En annen fordel med produksjon på bestilling er så klart at jo færre plagg som blir til overs, jo mindre kastes det. Enkle t-skjorter uten print, eller stoffmaterialer som ikke er sydd, har lengre «holdbarhet» enn allerede fiksede klær, da de bedre kan tilpasses nye ønsker mens kundene og deres ønsker endrer seg.
Ulemper
Den tydeligste ulempen med dette er at det tar lengre tid for kunden å få levert, da produktene ikke ligger klare men kan begynnes å lages først etter at kunden har lagt sin bestilling.
Det er mer krevende å produsere en og en ting enn masseprodusere. Dette går på kostnadseffektivitet, da det tar lengre tid å produsere på bestilling enn den tradisjonelle masseproduseringen. Det påvirker ofte prisene på produkter som lages på bestilling.